Monday, 13 May 2013

menyusuri jalan kenangan

salam semua....
lama rasanya tak bersua...
sejak ada instragram lah.. keek lah...
rasa hati bertambah malas nak menaip...
oh ye... terima kasih pada yg wish birthday aku.. 10 mei lepas..
yg sms.. yg call.. yg wish kat fb.. instagram..

 tq pada kakak ipar aku...
bg mini pavlova ni.. so sedap...

di sebabkan laki aku tgh kursus (tp aku tetap membontot dia kursus)... 
so aku hanya meraikan harijadi aku berdua je..
dgn budak ni..

sangat susah nak amek gambar dia sekarang...
bajet glamour betul..

berangan pakai kasut aku....

oklah.. berbalik pada tajuk...
aku sebenarnya tak tau nak tulis ape..
so aku bawa sedikit kenangan masa kecil..


 nampak tak pokok yg banyak tu,...
dulu aku duduk situ..
bukat kat pokok tu tau... 
dulu kat situ ada deretan rumah....
masa tu aku kecil lg belum tadika pon...
depan dia ada rail keretapi...

nampak tak railnya???
bila dengar je bunyi dr jauh..
aku dgn abg aku akan berlari.. diri tepi tebing utk tengok keretapi...

masa kami kecil.. mak aku kerja...
so aku cuma duduk berdua dgn abg aku..
tak de duduk dgn pengasuh pon..
lg pon masa tu mana ada mcm2 kes seperti arini...
tak de sape pon nak culik...
lagi pon jiran2 masih lg dgn sikap ambil peduli...
kalo zaman skrg ni.... mau tak boleh buat keje kalo anak tinggal sendiri kat umah..

gambar ni tak jadi... aku nak amek gmbo umah lama aku
tp laki aku bawa kete laju plak.. so jadi gmbo tah ape2..
aku duk sini masa tadika..

hijau kan gmbo ni.. di sebalik rimbunan rumput tu..
ada batang paip air... dulu2 masa aku kecil.. batang paip air tu tak di tutup dgn rumput..
di biarkan aja..
korang tau tak ni?? dpt bayangkan tak?
alah.. batang besar.. bulat.. salurkan air... besar gileeee....
kat situ tempat aku main...
mak aku selalu bwk petang2.. dgn abg aku...
lari atas batang tu.... syokkk woooo....

aku cuba nak ambil gambar 1 kedai mkn ni...
tp aku pergi haritu dah tak ada... ke aku yg salah jalan.. tak silap 3 tahun lepas aku pegi dgn bapak aku..
masih ada kedainya...
kedai tu lah ari2 bapak aku beli mknn tengahri..
utk aku dgn abg aku mkn bila balik sek kebangsaan...
sebelum pegi sek agama..
dan yg sadisnya.. bapak aku hampir setiap hari beli lauk sama..
aku tak ingat lauk ape.. tp lebih kurang ayam masak sambal dgn telur mata...

lagi 1 yg paling aku suka masa aku duduk kat....

jalan sehat...  jarak sek rendah dgn rumah lebih kurang  2km kot (kalo naik kete or motor mmg tak jauh.... tp kalo jalan kaki bg budak umur 9tahun.. jauhhhh woooiii))
so.. masa tu sek buat maulud.. kami pon pegi sek tanpa di bekalkan duit..
yelah.. time maulud kan ada mkn2..
pegi bapak aku hntr..
time balik.. aku dgn abg aku tunggu2.. tak datang2..
kami pon jalan kaki... tanpa duit.. dan tanpa bekalan air...
sampai2 rumah.. ayah aku tak ada... sadisnya... haus tak terucap..
kebetulan.. jiran sebelah jual aiskrim malaysia... (kan dulu2 ramai jiran2 jual aiskrim malaysia)
aku dgn abg aku pon ketuk lah tingkap umah dia..
beli airkrim yg harga 10sen ke 5 sen erk.. tak ingat.. dgn cara berhutang..
sadisnya makcik tu.. sedekah jelah.... dah tau kami ni nak putus nyawa dah bejalan...

sudah sampai sini dulu lah.... kang panjang plak.... 
sampai lusa tak abis baca....